السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة
منذ فترة النت عندي كان قاطع ( حوالي عشرة ايام من يوم 9 ديسمبر - تدوينة الاحداث الماضية -و لم يعد سوي الاحد الماضي بالمناسبة , التدوينة الماضية كانت من الهوامش التي ارسلتها من سايبر ) و حمدا لله جعل الله لي الاسباب و عملت بفضل الله في مكان جيد ... منذ امس ( ادعوااله ان يجعله طيبا و يرزقني فيه الحلال )
و عندما انهيت العمل اليوم ذهبت الي ندوة في مركز القاهرة لدراسات حقوق الانسان و كانت عن موضوع الاقليات و بالاخص البهائيين ... و استضافت الندوة عدد من المهتمين , و الصحفيين , و بعض البهائيين ... و تكلم الجميع عن وجة نظر للاسف واحدة (لم يختلفوا عن الحكومة كثيرا في تعضيد وجه نظر واحدة دون الباقي ) و حقا اعترف انهم امتلكوا من ادوات الحوار ما هو غير منتشر بين المثقفين الاسلاميين ... و حقاصدقوا حينما قالوا ان المثقفين الاسلاميين قليلي النشاط ...
و كان من الغرور الفكري ان احد المتحدثين قد صادر حق الاخر في ان يختلف معه و افترض ان كل من هو موجود يؤيد حق البهائيين فيما يزعمونة !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
كنت اتمني فعلا ان اجد من هو اقدر مني علي المحاورة و الحديث , و كل ما استطعت فعله هو ان ارسلت سؤالي في ورقة ...و لنهم مشكورين اجابو عنه ( السؤال هو انه في حالة الاعتراف بهم او بصفة الاخر ...فهل سيكون لهم دور عبادة خاصة بهم ؟؟؟ هل سيكون هناك مقرر دراسي "بهائي يدرس للتلاميذ في المدارس ؟؟؟ و ما هو قانون الاحوال الشخصية الذي سيطبق عليهم ؟؟؟ هل هو الاسلامي ام القبطي ام نضع نص اسمة الاحوال الشخصية للبهائيين ؟؟؟ و قد تتدخل اصوات تطالب بقمة المدنية في الحقوق بجعل مصر دولة مدنية لا دينية و يكون هناك قانون مدني لا دخل له بالعقائد يحدد نظم المواريث و الزواج و الاحوال الشخصية ؟؟؟
ربما كان هذا سؤال الوحيد المطوي في ورقة و لكنة اعتقد انه كان هاما نوعا ما و كشفت عن بعض ما يمكن ان يترتب عن هذا الاعتراف العلني و الصريح ...و ما قد يجعلة ذريعة لتدخل البعض في شئون مصر الداخلية بحجة حماية حقوق الاقليات
من ضمن افضل الاراء التي قرأتها في هذا الموضوع هو رأي ابن عبد العزيز في مدونة ( العدالة للجميع ) ... اما انا فساقول رأيي لاحقا في هذا الامر في هذه التدوينة ...
كنت اسير حزينة من الاراء التي قيلت و من عدم استطاعتي الدفاع عما اعتقد ... و لكن فكرت قليلا كم يمثل هؤلاء من الشعب المصري الحقيقي ؟؟؟
عند عودتي , ركبت الميكروباس ... و كما هي العادة اغلب من يركبون معي من النساء (لا ادري لماذا ) و حدث موقف مع سيدة من الجالسين فتجاذبت اطراف الحديث مع الفتاة المجاورة توسمت فيها الخير ... و حورت الموضوع و قولت كلمة كنت اريد ان اعرف ما هو النبض الحقيقي للشعب ... قولت لها باستنكار متعمد :-البلد فيها اللي مكفيها , صحيح شوفتي اللي حصل مع البهائيين ؟؟؟؟
ردت علي و قالت : الحمد لله (بصوت منتصر ) لم يأخذوا ما كانوا يخططوا له و لم تعترف الدولة بالدين البهائي هذا ...دول كفرة و العياذ بالله
تبسمت في نفسي و قولت ...هذا هو رأي الشعب الحقيقي .... ( لا يوجد دين اسمة البهائية )
*****************************************************************
تم تعديل المظلل بالاحمر ...و ذلك لسوء استخدامي لبعض الالفاظ نتج عنها سوء فهم ,و اعتذر للبلبلة التي سببتها
رأيي المختصر المجمل ... انني اؤيد حق البهائيين في ان يكتبوا ما يشاؤون في خانة الديانة ( و يكون المعيار الاساسي للانسان علي اساس المواطنة ) ... و لكن يجب ان تقنن الدولة حدود هذا الاعتراف بتعدد الاديان بشكل حاذق حتي لا يكون ذريعة لاي متدخل غاصب ان تنتهك مصر تحت مظلة حماية حقوق الاقليات ....
هناك 12 تعليقًا:
الأخت شمس
لم يسعفني الوقت لأكون موجودا في هذه الندوة مشاركا كأحد البهائيين وهم المعنيين بشكل مباشر بالموضوع. وكنت اتمنى أن تشرحي ماذا ظهر من ردود البهائيين على اسئلتك فيه احراج او كشف لمخططات قادمة على حد وصفك؟ وشكرا لوقتك
اهلا ... بالاستاذ بهائي مصري
يسعدني ان يكون اول قارئي هذه التدوينة من البهائيين كي اقول لهم ما اريد
حسنا
لقد كتبت التدوينة امس علي عجل من امري و سوف اشرح ما تريدة حضرتك الان
ربما لم يكن هذا واضحا او ظاهرأ , لان اغلب بل لنقل كل الجلسة كانت تسير في تيار واحد (و هو الاسلوب الذي تستخدمة الحكومة دلئما ... تغييب الاطراف المختلفة و احضار طرف واحد فقط للحديث حتي تبدوا و كأنها السمة الغاغلبة للحديث )
فقد حضر في الجلسة ممثل للشيعة , للعلمانية , للبهائية ...و اغفلوا تماما احضار ممثل عن الفكر الاسلامي و تحججوا انهم ارسلوا لخمسة من الاخوان و اعتذروا ( و كأنهم هم الوحيدون الممثلين للفكر الاسلامي ) و قالوا انهم اعتذروا , يعني كان ممكن يجيبوا حد من الازهر يمثل الفكر السني ا لحقيقي و لكن ما علينا ... مش جديدة , عادي علي مدعين الحرية
ما ظهر جليا هو ان النساء تكلمن عن انهن يردن فقط ان يصدر لهن اثباتات للشخصية و لاولادهن ( و للحقيقة هن معهن كل الحق تماما فيما يقولنه لانه لا يعقل ان يسير احد بدون بطاقة تحدد هويتة ) و لن عند الاجابة علي هذا السؤال ... تحدث رجل فاضل تجاوز الثمانين عن انهم لديهم معابد خاصة و نظام مختلف عن المسلمين و المسيحيين في الاحوال لشخصية ...و مستضيفي الندوة انهم سوف يساندونهم حتي يطبقوا حقهم غير منقوص و حتي يكون لهم كل الحقوق التي يريدونها
طبعا اللي بتكلم عليه انه المخططات القادمة ان البهائيين (بقصد ام لم يقصدوا ) سوف يكونوا من اسباب احتلال امريكا لمصر ... كيف؟؟؟
طبعا حضرتك عارف ان اللي بيحكوموا امريكا من الاخر كدا فئة الصهيونية المسيحية اللي بتقول علي نزول المسيح عند قيام دولة اسرائيل و لذلك هم يعجلون بها و يساعدون فيها و منتظرين ظهور البقرةالحمراة حتي يذبحوها و يكون هذا اذان بهدم المسجد الاقصي و بناء الهيكل و علي كلامهم اقامة الدولة اليهودية و كل هذا يستعجلونة حتي يستعجلون نزول المسيح عليه السلام لانه سوف ينصرهم علي الاعداء - المسلمين المفسدون في الارض - ( انا جايبة لك الحكاية من الاخر ) و طبعا انت شايف انهم احتلوا العراق تحت شعار الديمقراطية ...و اديهم اهم بيوضبوا لغزو لبنان و سورية و انهم يضربوهم في بعض ... و كل دول لقوا ليهم الذريعة ( طبعا حضرتك شايف السودان و اللي حصل فيها من تدهور للاوضاع و الصومال ايضا و الجزائر و تونس و ما يحدث في كل ربوع المرحوم الوطن العربي )
لكن مصر ام لدنيا يعملوا فيها ايه ؟؟؟
يقلبوا الناس للي فيها علي بعض
يعني يطلعوالناس مش عايشيع لي ارض الوطن اساسا بموضوع اضطهاد المسيحيين ( رغم انهم فلا هما اللي بيعزلوا انفسهم عن المشاركة و الانخراط في المجتمع ...مثالاشاهدة دائما ... لو واحدة نصرانية جت تكلم المسلمات في الكلية بيعاملوها عادي جدا , لكن هما اللي خالقين المشكلة دي بنفسهم ) ...
و مرة بتقليب البهائيين ( بأعتبار انهم فئة متطهدة و امريكا حامية الحريات في الدنيا جاية تنقذكم من بطش و جبروت المسلمين الارهابيين )
مش عارفة
انا مش بكرة اي انسان كأنسان لا للبهائيين ولا لغيرهم و بجد تعاملاتي عادي جدا مع كل الناس , بالعكس لما شوفت البهائيين امس حسيت انهم ناس زيننا و مش يفرقوا عنا كتير , و فعلا نفسي اساعدهم لانها مشكله غريبة بعد ان فكرت فيها بتجرد ( هم لم يخرجوا علي القانون الجنائي في شئ و لم يؤذونني شخصيا )
و لكن ان فعلنا ذلك سوف نسمح لاي جماعة من معتنقي مذهب و فكر ما - ايا كا طالما سمحنا لاحد مرة واحدة - في ان يكون ظهورة و تمثلة لدين جديد (يعني تخيل معايا مثلا مجموعة من الشباب اسموا انفسهم عبدة الشيطان او اي شئ و قالوا نحن نزل علينا وحي و نفعل طقوس شاذة و غريبة ( يعني زنا علني و شرب للخمور او حتي لو لم يكن هناك انتهاك ممكن يكون هناك تقوس و رقصات غريبة ) و من حقنا اننا نكتب في البطايق بتاعتنا اننا عبده العفريت الازرق , و دي حريتنا و حقنا اللي الدستور و القانون بيكفلة ( انا لا مسلم ولا مسيحي و لا يهودي ولا حتي بهائي من حقي اكتب اي حاجة ) و امارس شريعتي بالطريقة اللي انا عايزها
و يترتب علي ما اقولة انه خانة الديانة هتعمل مشاكل في البطاقة فالاولي ليها اننا نلغيها ... و بكدا تبقي مصر دخلت اوج عصور المساواه و الحرية المتمثلة في تهميش الديانة , باعتبارها حرية شخصية و حاجة خاصة ...
ربما يكون الحل في كلمة "اخر" في مكان الديانة بجوار المسيحية و اليهودية و الاسلام هو الحل الامثل الي ان يصدر تعديل قانوني بهذا الشأن مع دراسة متأنية شاملة لعواقب الامر ...
السلام عليكم
رغم موافقتي لكي في الرأي
إلا انكي لم تجيبي على الباهائي المصري:
" اتمنى أن تشرحي ماذا ظهر من ردود البهائيين على اسئلتك فيه احراج "
اما المخططات .. فانتي جبتي سيرة أمريكا .. مش البهائيين ..
ممكن توضحي ؟
جزاكي الله خيرا
اخي الفاضل الديب
الرد بتاعي يمكن علشان طويل مبقاش واضح
المخططات انهم هيكونوا حجر الذريعة لامريكا انها تتدخل في مصر ... انا مض ضد انهم يكون عندهم بطاقة شخصية فيها اخر او اي حاجة غير الثلاثة اديان
( زي ما السيدة صاحبة المأساة روت عن ابنائها ) قام قال السيد الفاضل انهم لهم معابد و كل شئ من المعابد الي قانون الاحوال الشخصية
البهائيون لم يردوا و لكن و رد عليه الاخرون قائلين انه لابد ان تقاتلوا و تدافعوا عن حقوقكم في ان تظهر للنور !!!!
شوية شوية ... البهائيين هيطالبوا بتدريس المنهج الدراسي , و معابد و ما شابة و ان تقاعست الحكومة (و عارفة انها هتتقاهد كعادتها الغبية ) في اي شئ من هذا سوف تكون الذريعة حقوق الاقليات المهدرة (البهائيين ) في مصر هي الزريعة التي يدخلون الي مصر
الأخت الفاضلة شمس الدين أنا أوافقك تماما على فكرة :آخر دي عشان مش كل يومين يطلعلنا حد عاملة دين عايز يثبتوا في الأوراق الرسمية
ولكن لي راي بصراحة حبيت أقوله لأنه فعلا كده احنا بنستعبط نفسنا
السيدة في الميكروباص وغالب المصريين فرحين لأن البهائيين خسروا قضيتهم...لماذا لأاننا نتعامل مع الدين بمنتهى التجرد
زي مانكون بنكره الآخر مش بنحبله أي خير مع إننا في الحقيقة ماحناش أمله يعني إيماننا ياخد 1 على عشرة وحاسين إن إيماننا ده يقوى لما نشتم الأديان الأخري و نذلهم ونريهم أقصى الويلات في حياتهم اليومية أكتر مما يزيد لما نصلي وندعيلهم بالهداية ...اينعم المسيحيين هنا في مصر واخدين حقوقهم تالت ومتلت بس تحس إن فيه ناس كتير حاسه إن المفروض إن احنا نديهم على قفاهم عشان ربنا يرضي عننا
الثقافة الغبية دي بجد لازم تتغير
حسنا ..
الموضوع ده كنت باتكلم فيه مع بنت سعد من يومين و قلتلها انا مش قادر اكون رأي لاني حسيت اني لازم اقرا اكثر في الموضوع ، الموضوع ده عكس ما يعتقد البعض ممن ينشدقون بالحرية المطلقة و خلاص سهل مش مجرد ان مجموعه عاوزة تاخد حرية انها تكتب عقيدتها في البطاقة .
هاحاول ماطولش لكن انا كونت راي قابل للنقاش و ليس رايي الاخير يعني ..
اولا لا بد ان نفرق بين البهائي كابر عن كابر و المسلم الذي تحول الى بهائي
فاذا كان بهائي ابا عن جدا فيمكننا ان نتناقش في موضوع كتابة ديانته في البطاقة هذا
اما ان كان مسلم و تحول الى البهائية فماذا نفعل الان؟؟ انكتب له عقيدته الجديدة ؟ اليس بذلك نكون قد تم تقنين بدون ان ندري الارتداد عن الاسلام؟
طيب لو استثنينا الحالة الثانية
فهل سيقتنع جماعة البهائيوم باننا لن نقدؤ على اعطائهم مزيد من الحقوق اكثر من كتابه العقيدة في البطاقة؟
يعني هل معنى كدة ان مشكلتهم هاتنتهي ولا الالفين واحد دول هايطالبوا بمناهج ثم دور عبادة ثم عدم الكلام عنهم بسوء في الاعلام من اللاخر هايعتبروا نفسهم ديانة من الديانات السماوية و يطالبوا بما نعطيها لهم.. و لا يقارنوا وضعهم في اسيا مثلا زي هنا هنا زي ما كل واحد بيبص للتاني كل عقيدة برضه بتبص لغيرها ومفيش حد هايقول على نفسه انه عقيدة اقل من التانية اكيد.
الموضوع ملخبط و انا مازلت ابحث شوية قبل القرار لكن الكلمة اللاخيرة ليا هنا
في العصور ااسلامية كان الصابئة مثلا يعيشون في ظل الخلافة الاسلامية وواخدين حقوقهم كويس و غيرهم من الديانات طبعا
فهل لو كان في بطايق اياميها كانوا هايكتبولهم فيها انهم صابئه؟؟؟
الأخت شمس
شكرا على اجابتك ووقتك
واضح فعلا من كلامك ان الآخرين هما اللي قالوا لازم البهائيين يعملوا ويسووا. واحنا بينطلب منا ده كتير وبنتسئل ليه مبتطالبوش بحقكم في دور عبادة وممارسة الشعائر. وليكي عذر طبعا وسط اللي بيجرى في العالم ان عقلك تتملكه كل الهواجس من أخطار قادمة. اسمحي لي أن اعلق على ما قلتيه
أولا البهائيون موجودون في مصر منذ 160 عاما ولو كان هناك مخططات مرتبطة بحصولهم على بطاقات شخصية مسجل فيها دينهم لكانت هذه المخططات أتت بأثرها الآن. البهائيون كانوا حتى 2003 يتمتعون بالحصول على أوراق رسمية لا يجبرون فيها على انكار دينهم والتزوير فيه. الأزمة الحالية حديثة العهد وكل ما نطلبه هو رجوع الوضع على ما كان عليه قبل القرار. والوضع لم يكن فيه أي مخططات. ولا وجود الديانة في البطاقة كل هذه السنين أدى الى أي مشاكل أو احتلال أمريكي في مصر
لقد ذكرتي بنفسك أنك ترين هناك من يفتعل المشاكل ويضخمها بين الأقباط والمسلمين لتكون ذريعة للتدخل. بالله عليك من افتعل مشكلة البهائيين الآن؟ البهائيين انفسهم ام الحكومة التي غيرت مرة واحد كل شيئ وقررت هذه القرارات العجيبة؟ لم يذهب البهائيون الى المحكمة من الباب للطاق كده. بل تم سحب جميع أوراق الشخص البهائي وعائلته وطلبوا منه استخراج أوراق جديدة. يعني هو أصلا معاه بطاقة فيها كلمة بهائي وهما اخدوها منه وقالولوا عشان نديك غيرها اكتب مسلم. فمن يسبب المشاكل؟
حتى مع هذه المشكلة لم يحدث من الشخص البهائي أن طلب تدخل اجنبي أو أي شيئ من هذا القبيل. هو توجه الى محكمة مصرية لتسترجع له حقه. ان الحكم الأخير هو تصعيد للمشكلة لم نكن حتى نريده. اذن من يسيئ لشكل مصر أمام العالم؟
كلامك جميل وياريت يسمحوا نكتب أخرى أمام خانة الديانة. نحن لا نسعى الى اعتراف بالديانة البهائية نحن نسعى الى عدم اجبارنا على الكذب والتزوير وانكار ديننا في الأوراق.
بالنسبة لممارسة الشعائر ده حق مكفول للجميع بمقتضى الاهلان العالمي لحقوق الانسان اللي مصر ماضيه عليه. لكن لو في مصر قانون يمنع ممارسة الشعائر لغير المسلمين والمسيحيين نحن نطيع هذا القانون لأنه لا يمس في النهاية معتقدي أو يجبرني أن افعل شيئ يخالف معتقداتي. وهذا كان الوضع الطبيعي منذ سنة 1960. نحن لا نطالب بهذا الحق الآن. وبالنسبة لموضوع عبدة الشيطان اللي الناس كلها بتقول ده اللي جاي لو سمحنا للبهائيين بممارسة شعائرهم. انت قلتي لم أر من أي بهائي مخالفة جنائية أو أذى شخصي. وكلامك يؤيده تاريخ البهائيين في مصر عموما. اذن شعائرنا لا تدعو الى أي شيئ يخل بالآداب أو النظام أو بها أي شبهة جنائية لا سمح الله. وأكيد هناك ظوابط تمنع اي حد حتى لو كان مسلم من ممارسة اي شيئ تحت مسمى ديني لو كان ضد القانون. احنا مش عايشين في غابة. ومع ذلك ارجع واقول نحن لا نطالب بممارسة الشعائر مع العلم ان ليس فيها ما يخالف النظام العام
أرجو انك تكوني قدرتي تقرقي بين البهائيين والمساندين لهم في الندوة. فمع احترامنا وتقديرنا للجميع ساندونا أو ضدنا نحن لنا اسلوب محدد للمطالبة بحقوقنا ليس فيها ثورات أو عصيان مدني أو مظاهرات أو مخططات. قد يكون بعض هذه الاساليب مناسب لفكر سياسي أو حزبي لكن البهائية ليست فكرا سياسيا ولا نستطيع اتباع نفس الاسلوب الذي يقترحه علينا البعض لأخذ حقوقنا
الفاضل بني ادم ...
انت فعلا جيبت نقطة مهمة جدا جدا جدا جدا لاقصي ما تتصور , نقطة اننا فعلا لا نتعامل مع الدين بمتنهي التجرد و يحزنني انها جزء من الثقافة السائدة انه اذا ضايقت الاخر فهذا مكسب لك ... حقا معك كل الحق
و مش معناه اني كمسلمة مش معترفة بالبخائية كدين سماوي , دا معناه اني اضايقهم ... لأ و الف لأ ... يمكن علشان بحط نفسي في موقف الاخر دائما فببش ليهم علي انهم "انسان " زيي بالضبط و حقة انه يعيش علي الاقل امن مطمئن في بلده... و خاصة بعد ان رأيتهم بنفسي انهم لا يختلفون عنا كثيرا سوي في الطريقة التي يؤمنون بها و يعبدون الله عليها ...
ملاحظة جيدة جديرة بالتأمل
-------------------------------------
الفاضل احمد المصري
مرحبا بمرورك العطر في المدونة و اتمني ان تكررها
انا لعلمك زييك بالضبط مش قادرة اكون رأي مطلق لحد دلوقتي ... يعني موضوع خانة " اخر " دي ممكن تضم الناس للا دينيين و الملاحدة و كل هؤلاء دون ان يضطروا صراحة الي النفاق (و هو مكسب في حد ذاته جعل الانسان في سلام نفسي و طمئنينة داخلية )
لكن هل سوف تكون سهلة ان يغير الانسان صفتة الدينية - مثلا - بتغيير الخانة في البطاقة , و ينسف كل المستندات الاخري ؟؟؟ يعني هل عملية تغيير الدين هتكون سهلة و مدنية ام الامر ينطبق فقط علي البهائيين ابا عن جدا ؟؟؟
انا معاك في كل اسئلتك .. انا اللي مخوفني مش انهم يكتبوا اي حاجةف ي البطاقة ... انا اصلا لا يعنيني الامر بشكل شخصي في شئ ( همااحرار من الاخر كدا ) و لكن انا خايفة بجد من اي تطورات ممكن تحدث في المستقبل و يكون لها استناد قانوني في ما حدث للبهائيين
اسئلة كتيرة جدا مهيراني ... و اتمني ا ن احد لها اجابة شافية
يعني انا اسمع - و الله اعلم دا صح ولا لأ - انهم بيحجوا لثلاثة حتت ...من ضمنهم حتة في ايران و الحكومة الايرانية هدته !!!! يعني مش عندنا بس اللي حاصل فيهم اشياء سيئة ...
مشكروا علي المرور و التعقيب
====-=====-====-=====-======-=====-=====-====-
الفاضل : بهائي مصري ....
مرحبا مرة اخري علي متابعة الحوار
اعتذر اني مكنتش اعرف ان البهائيين موجودين من 160 سنة ...لاني لم اقرأ بالشكل الكافي عنكم ... بس يمكن الموضوع يرجع ان العدد مكنش كبير ...بس بجد حضرتك كلامك منطقي جدا
و اول مرة اعرف بردوا من حضرتك و الندوة انكم كنتوا بتستخرجوا الاوراق عادي ... و فعلا اري نوع من التعنت ان يتم مصادرة جميع اوراقكم فجئة هاكذا و الاجبار ان تكتبوا مال ا ترضون في خانة الديانة ... و فعلا انا اتذكر انه لما عملت بطاقتي الشخصية من حوالي 8 او تسع سنوات الجديدة كانت هناك خانة ( اخري ) في الديانة بجوار مسلم / مسيحي / يهودي / اخري ؟( فتقريبا انتوا كنتوا بتكتبوا اخر و مكنش بيكون فيه مشكلة )
بصراحة ...معك حق في تساؤلك الاخير عمن يفتعل المشكلات و لا استطيع ان اقول الا انه فعلا الحكومة هي اللي عملت المشكلة دي ... مش هقدر ا جادلك ... لانه طالما هي كانت اقرت الامر ... لسة فاكرة تغيرة دلوقتي ولا ايه ؟؟؟ مشكلة الحكومة انها بتتخذ قرارات عنترية دون اي دراسة لاي شئ اطلاقا
و معك حق بردوا في انك لا تريد احد ان يجبرك علي ان تكتب ما لا تؤمن به ... و كويس انك - لحد دلوقتي - مش عايز اعتراف من الحكومة بالديانة البهائية و تكتفي بالاخر ...
بصراحة ,
انا مش هكابر و اقول اشياء تضحك الناس عليا ادام اسلوبك الرزين ... حضرتك بتتكلم بهدوء عجيب , احييك علي حكمتك , و من كلامك و من اسلوب البهائيين اللي شوفتهم بنفسي اعتقد انكم علي قدر لا بأس به من الثقافة و التميز ... يعني كأنسانة لا استطيع ان اجبركم علي ان تكتبوا ما لا تريدونة في اوراقكم الرسمية ,.. و لا ارضي عن ان تسحب الحكومة اوراقكم و جوازات سفركم ( افرض كان سفر لعلاج فين الانسانية المطلقة و لن اقول سماحة الاسلام )
و لكن في نفس الوقت كمسلمة لا استطيع ان اعترف بالديانة البهائية بشكل رسمي و اعطيها حق كامل متكامل - علي الاقل حالية - و لكن لا املك ان اضطهدكم او ان احرض علي تمييز ضدكم
_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^_^
حقا ,,, هذه من القضايا النادرة التي اقف حائرة امامها و عاجزة عن تكوين رأي موحد
تحياتي و احترامي للجميع :)
الفاضلة شمس
تحياتى لقلمك الكريم الرقيق الذى يدل على رقة صاحبته ارجو ان تقرHى هذا المقال نشر فى جريدة الايام البحرينية بقلم صحفى غير بهائى ولكنه منصف
http://www.alayam.com/ArticleDetail.asp?CategoryId=24&ArticleId=223554
وكل عام وانتى والمصريون جميعا بخير بمناسبة العام الجديد وعيد الاضحى المبارك وعيد الاميلاد الجديد
smile rose
إلى السيد / محمد حسني مبارك رئيس جمهورية مصر العربية
تحية طيبة و بعد ،،
أنا مواطن مصري اسمي أحمد حلمي محمد عبد الوهاب بهائي الديانة ، كنت أطالع صحيفة الأخبار يوم الأربعاء الموافق 27 ديسمبر 2006 و أعجبتني كلمة سيادتكم الواردة في الصفحة الأولى ( .... كلنا مصريون متساوون في الحقوق و الواجبات ...) و أيضا في الصفحة الخامسة عنوان كبير عن الإصلاح الدستوري ( تأكيد المساواة بين المواطنين و عدم التفرقة بسبب الجنس أو الدين أو الأصل )
و بعد قراءتي لتلك السطور و لإيماني بأن سيادتكم تفي بوعودك و بأنك أب لكل المصريين فقد قررت أن أكتب هذا الخطاب كمواطن مصري و ابن من أبناء مصر يرى أن من حقه عندما تنفذ جميع السبل المشروعة للمطالبة بحقه و عندما تغلق جميع الأبواب أمامه أن يطلب من رئيس الجمهورية الاستماع إليه بل و مقابلته و يكون مسئولا عن حل مشاكله و الوقوف إلى جانب أبنائه الذين لا يريدون منه سوى حقوقهم المشروعة و هي حقوق المواطنة و عدم التفريق بينهم و بين باقي مواطني مصر و ذلك لأنهم يعتنقون الدين البهائي في بلد لا تعترف به
سيادة الرئيس لقد أحزنني حكم المحكمة الإدارية العليا بعدم أحقية البهائيين في استخراج أوراق شخصية إلا إذا وافقوا على كتابة أحد الديانات الثلاثة ( الإسلام و المسيحية و اليهودية ) فهو حكم يحرم مواطنين مصريين من حقوقهم الأساسية أي من وجودهم و حياتهم و حتى وفاتهم غير معترف بها، فما تنادي به سيادتكم من مساواة بين المواطنين يجد مقاومة من الآخرين الذين ينادون بعكس ذلك تماما ، و لا أعتقد أنك تقبل بهذا أو توافق عليه
كلي ثقة بأنك على علم بما يحدث على أرض مصر و تعلم تماما بأن البهائيين مسالمين و مطيعين للحكومة . و لا أريد أن أطيل عليك و لكنني كمواطن مصري مولود على أرض مصر و أبي و أمي و أجدادي مصريون أطالب بحقي في استخراج بطاقة الرقم القومي بدون إجباري على إنكار ديانتي أو كتابة دين غير الذي أعتنقه .
فإننا نقبل سيادة الرئيس بكتابة كلمة ( أخرى ) في خانة الديانة أو بتركها فارغة حتى لا يدعي البعض بأننا نطالب الدولة بالاعتراف بالديانة البهائية و هذا غير صحيح بالمرة
و أنا أرجو من سيادتكم الوقوف إلى جانب أبنائك المصريين البهائيين الذين يطالبون بحقوقهم كمواطنين و بحقوق أولادهم في استخراج شهادات ميلاد مصرية لهم حتى يتسنى لهم دخول المدارس و لا يحرمون من التعليم و بحق موتاهم في استخراج شهادات وفاة لهم حتى يتسنى لذويهم صرف حقوقهم و معاشاتهم ...... ، نحن نطالبكم سيادة الرئيس بحقوق المواطنة الكاملة و نطالب بتطبيق المبدأ الذي ناديت به على صفحات الجرائد و هو تأكيد المساواة بين المواطنين و عدم التفرقة بسبب الجنس أو الدين أو الأصل
و أخيرا أرجو من سيادتكم أن تولي هذه الرسالة العناية و الاهتمام ، و آمل أن تتأكدوا بأنفسكم من حقيقة الأمر و رفع الظلم الواقع علينا .
مع خالص الشكر و التقدير
مقدمه لسيادتكم
المواطن : أحمد حلمي محمد عبد الوهاب
أنا شخصياً ليا صديق بهائي ..
والواد عايش ومبسوط وزي الفل ومقتنع أنه صح
هو مش صديق صديق هو معرفة يعني ..ولو كان صاحبي كنت كملت معاه في المناقشة لأنه مش هيفهمني غلط ..لكن الغريب أعمي ولو كان بصير ..أنا معرفش هو مقتنع بالقصة دي إزاي فكبرت دماغي
اللي عايز أوصله إن الناس دي علي قلتها معندهاش مشاكل
ولو مزنوق أوي يا إبن الحلال خانة ديانتك هتتساب فاضية
ايه المشكلة ؟
حد أجبرك تغير ؟
إحنا بس مش عايزين نعمل كلاكيع في القوانين المكلكعة أكتر ما هو مكلكع ..يعني المسلمين والمسيحين واخدين قانون أحوال طويل عريض وعامل مشاكل
من الأخر ..هي طالبة بهائيين ؟!
وبعدين أول ما هياخدوا مكانهم ويبقواليهم وضع في البلد ..هيبدأوا يطلبوا حقوق جديدة ..وأمريكا لو حبت تلاقي حصان طروادة مش هتلاقي أجمل من كده ..عشرين بني أدم عاملين هليلة علي إيه ..
إحنا شغالين ندور علي العصفورة بقالنا كتير يا شمس ..وبيلهون فيها لحد ما كله يبقي زي ما مخططين
سلام بقي عشان العصفورة أنا مش لاقيها أصلاً
إرسال تعليق